torsdag 25 december 2008

Varför missar jag alltid tomten?

Igår på julafton var hela vår familj samlad hos Carina, Anders och Victor.
Daniel var redan där när Agneta och jag kom tid på morgonen.
Det var en härlig dag med hjärtlig samvaro utan stress.






Victor provade tomteluva medan han körde omkring en låda med leksaker.














Vi åt frukost tillsammans och sedan blev herrarna i olika åldrar tillsagda att gå och kompletteringshandla.

Carina och Agneta stökade i köket och åstadkom en välsmakande jullunch medan vi var borta.
Daniel gick hem med maten, medan Anders och jag tog en extra sväng med Victor. Han hade somnat i vagnen på hemväg från affären.







Daniel satte sig i soffan och tog SATS inför julbordet.












Pappa Anders och Victor läser i en bok med stor inlevelse medan vi väntar på att tomten ska komma och hälsa på.







Vi andra förberedde oss på olika sätt inför tomtebesöket.






Jag tog en lur på soffan och mamma Carina hittade ett hål i godispåsen, som Daniel hade haft med.




Sedan blev jag ombedd att gå ut och köpa tidningen. På julafton ska man ju vara extra snäll och lydig, så jag gav mig ut i Krokslätt för att leta efter en tidningskiosk. Det var lättare sagt än gjort att hitta en tidning - som ingen antagligen skulle läsa i alla fall.
När jag kom hem igen, visade det sig att en tomte, som pratade finlandssvenska och påstod sig komma från Rovaniemi, hade varit där.
Det är likadant varje år. Han dyker alltid upp när jag inte är där.






I år hade han tydligen lånat mina glasögon och på Daniels uppmaning öppnat mina julklappar.
Det var ju trevligt att kunna få bidra med glasögon, så att julklapparna kom till rätt mottagare.














Victor trivdes gott med tomtens besök. Han hade ju varit mycket snällare än vi andra, så de flesta julklapparna hamnade hos honom.
















En tavla är bra när man vill skriva sina intryck från julaftonens händelser. Victor satte genast igång med detta, men ingen av oss andra förstod riktigt vad han menade...












När Victor fått på sig pyjamasen lekte han med morbror Daniel. Det gick "hett till" ibland.




Blir det boxhandskar i nästa års tomtesäck?





Mormor fick hjälp med att vispa grädde till hennes "nyttiga" Ris a la Malta.



Victor gillar att trycka på knappar...

3 kommentarer:

AndCa sa...

Härliga bilder och beskrivning av vår andra jul tillsammans! Det är underbart att umgås hela famlijen tillsammans! Kram Carina

Jenny Penny sa...

Åh vad mysigt!

Vilken tur att du glömde glasögonen när du gick ut för att köpa tidingen så tomten kunde låna dom.. :)

Bamse kramar Jenny

Eyecatcher sa...

Ni ser verkligen ut att ha haft en helt underbar julafton tillsammans. Tack för att du fick mig att skratta rejält åt din humoristiska beskrivning av tomtens besök! Jag längtar redan till nästa jul då även vi hoppas kunna skicka iväg någon efter den hett efterlängtade tidningen. Kram Kim.