måndag 12 januari 2009

En bra julklappsbok



Victor och hans föräldrar tyckte att jag behövde litet stöd och rådgivning i min roll som morfar.
Därför gav de mig boken morfar/farfar.nu i julklapp.

Boken är skriven av Tomas Arvidsson, som tidigare har skrivit en del trevliga deckare.





Den här boken innehöll många kloka råd och synpunkter från en erfaren morfar med fyra barnbarn.


Boken inleds med en fin text:

"En vacker dag - och då menar jag en vacker dag - känner du en liten hand som griper runt ditt finger. Du står där förundrad och ser för första gången dig själv speglad i ett barnbarns blick. Men det är inte speglingen av dig själv som är viktig, det är underverket i sig.

Litet senare, men mycket fortare än du tror, känner du en hand som söker din och någon säger "Kom nu då, morfar". Kort efter det sträcker du ut handen mot ett barnbarn som svarar "Nej, morfar, jag har inte tid nu, Ska iväg till kompisarna".

Så ögonblicket är nu.
Det är stort men kort."

Boken avslutas med texten:

"Det enda du kan göra är att försöka vara en bra förebild i vuxenvärlden, en vuxen att lita på och dela funderingar, glädje och bekymmer med.
Det är ett privilegium. Ta vara på det."

Mellan dessa båda fina texter finns massor med händelser som lockar fram skratt och igenkännande leenden.

Tack för en bra julklappsbok, som räcker länge!

1 kommentar:

AndCa sa...

Nu köpte vi ju inte den boken till dig för att vi tyckte att du behövde stöd i att vara morfar utan snarare som en hyllning till världens bästa morfar som du är. Eftersom du redan är världens bästa pappa så känns det fint att få ge dig en bok med kloka tankar av en bra författare om det fantastiska att vara morfar. Sedan har du ju fått världens bästa och finaste barnbarn och det värmer mitt modershjärta när jag ser honom tillsammans med världens bästa morfar. Kram